În perioada lunii septembrie- noiembrie curent, justițiabilii care au interacționat cu Judecătoria Bălți au participat la sondajul de evaluare a satisfacției justițiabililor. Acțiunea are drept scop să identifice percepția generală a justițiabililor cu privire la calitatea serviciilor oferite de către instanță, să stabilească atitudinile justițiabililor față de condițiile de desfășurare a proceselor de judecată, ș.a..
Acest raport privind rezultatele sondajului în rândul justițiabililor a fost întocmit de Magenta Consulting pentru Checchi and Company Consulting și Judecătoria Bălți, în cadrul Proiectului „Instanțe Judecătorești Model” (MCI), finanțat de USAID. Scopul sondajului este de a evalua gradul de satisfacție a justițiabililor privind activitatea Judecătoriei Bălți. În acest sens, datele au fost colectate prin intermediul unei metode cantitative. Astfel, sondajul a fost realizat prin utilizarea interviului personal asistat de calculator (CAPI) în rândul a 266 de justițiabili care au interacționat cu instanța judecătorească în 2021. Datele au fost colectate în perioada 6 septembrie – 19 noiembrie 2021. Majoritatea participanților la sondaj au declarat că au nivel ridicat de încredere în sistemul judecătoresc (59%). 72% din respondenți au declarat că, în general, a fost ușor să obțină informații privind drepturile justițiabililor. Majoritatea respondenților au fost de acord că instanța judecătorească a avut suficiente resurse materiale (90%). Majoritatea (79%) au evaluat organizarea activității din cadrul instanței judecătorești ca fiind, în general, clară. Dintre participanții la sondaj, 42% au declarat că au interacționat cu instanța judecătorească în calitate de reclamant/victimă/parte vătămată, în timp ce 30% au declarat că au fost pârâți/bănuiți/inculpați. Cel mai des, respondenții au fost implicați întrun dosar civil (45%) sau penal (31%). Cel puțin jumătate din respondenții care au fost părți într-o cauză, au declarat că au fost reprezentați de un avocat. Cel puțin două din cinci părți chestionate (39%-50%) au menționat că în cauza lor a fost pronunțată o hotărâre judecătorească. Cel puțin două din cinci părți chestionate (40%-43%) au fost de părerea că, în general, cauza lor a fost examinată rapid. În general, părțile chestionate au evaluat elementele de funcționare a instanței ca fiind importante (78%-99%) și satisfăcătoare (77%-91%). Primele trei servicii oferite de direcția/secția de evidență și documentare procesuală, de care au beneficiat respondenții, au fost accesul la materialele din dosar (50%), informații despre formularele cererilor de chemare în judecată (46%) și informații despre hotărârile judecătorești (33%). Majoritatea au declarat că s-au prezentat personal la direcție (86%) și că timpul de așteptare a fost de 15 minute sau mai puțin (82%). O treime din respondenți (36%) au declarat că au beneficiat de consultanță/asistență juridică din partea personalului instanței. Majoritatea respondenților au fost de părere că instanța este echitabilă (83%), servește interesului public (80%), este eficientă (79%) și transparentă (78%). 32% din respondenți au considerat că judecătorii au fost total imparțiali în procesele de judecată și 41% au declarat că judecătorii au fost imparțiali. Majoritatea respondenților considerau că personalul instanței a fost, în general, receptiv la sugestiile oferite de cetățeni (83%). Pe baza răspunsurilor spontane ale participanților la sondaj, sunt necesare următoarele cinci schimbări pentru a îmbunătăți activitatea instanței: reducerea duratei proceselor (9%), asigurarea corectitudinii (8%) și a punctualității (8%), o mai bună organizare a activității instanței de judecată (6%) și eliminarea corupției (5%).